'Perrons nieuwe Amstelveenlijn te kort voor toekomstige groei'

De vernieuwde Amstelveenlijn is straks niet berekend op de toekomst. Daarvoor waarschuwt de Reizigers-adviesraad in een brief aan de politiek.

Vanwege het groeiende aantal reizigers zouden de perrons negentig meter lang moeten worden in plaats van de zestig meter die nu in de plannen staat,vindt het reizigers-orgaan.

Metro 51 tussen Amstelveen en Zuid wordt de komende jaren vervangen door een tramlijn. Hoewel er 300 miljoen euro voor de lijn wordt uitgetrokken zou de aanleg niet eens toekomstbestendig zijn. "Met zestig meter zouden er twee aan elkaar gekoppelde trams 5 kunnen rijden. Terwijl wij denken dat je negentig meter nodig hebt, ook omdat je misschien met ander materieel gaat rijden", zegt Menno Waalewijn van Rover.

Reizigers richting het Centraal Station moeten extra gaan overstappen. Amstelveeners die naar het Weesperplein willen afreizen zelfs twee keer. De Reizigers Advies Raad hoopt dat bij de bouw in ieder geval rekening wordt gehouden met de reizigersgroei. "Dat wat we nu bouwen is echt een obstakel, daar krijgt je echt spijt van. Dus doe geen onomkeerbare dingen", aldus woordvoerder Lex Hendrikse.

Dinsdagavond neemt de regioraad een definitief besluit over de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Ook het advies van de reizigers wordt dan besproken.

'Langere perrons Amstelveenlijn nodig'

Stadsregio

De stadsregio heeft gereageerd op de brief van de Reizigers Advies Raad: "De huidige capaciteitsproblemen van lijn 51 worden met name veroorzaakt doordat er veel uitval is. Dit komt door het verouderde materieel en  de slechte staat van de baan."

Momenteel worden er nog geen langere perrons gebouwd omdat dit verwarring kan opleveren. "Het ombouwen naar een metro is niet aan de orde. Hier is jaren op gestudeerd maar vanwege de grote afstanden tussen de haltes, de problemen met de inpassing van een metro en de enorm hoge kosten is hier niet voor gekozen."

Lees meer over:
Tip de redactie