Amstelveenlijn wordt voor 300 miljoen euro omgebouwd

De Amstelveenlijn gaat flink op de schop. De Stadsregio Amsterdam heeft hier vandaag mee ingestemd.

De colleges van B en W van Amsterdam en Amstelveen hadden eerder al positief geadviseerd over de ombouw van de metrolijn.

Tram 5 heeft capaciteitsproblemen en station Zuid groeit hard als landelijk OV-knooppunt. De stadsregio vindt dat de Amstelveenlijn niet achter kan blijven bij die groei.

De verbouwing zou ook de storingen en vertragingen op de lijn moeten oplossen. De kosten die al die storingen met zich mee brengen worden inmiddels te hoog. Ook worden op sommige plaatsen de kruisingen ongelijkvloers gemaakt waardoor de overwegen veiliger worden.

Tunnel

De sneltram kan binnenkort ook niet meer door de metrotunnel. Hoe dit wordt opgelost, is nog niet bekend. Ten slotte wordt materieel zoals de trams en rails vervangen, omdat deze in 2020 zijn afgeschreven.

De vernieuwing gaat in totaal 300 miljoen euro kosten. De stadsregio betaalt hier 213,7 miljoen aan mee. De gemeenten Amsterdam en Amstelveen betalen allebei 5,6 miljoen en het Rijk draagt nog 75 miljoen bij.

Lees meer over:
Tip de redactie