Extra coaching voor brugklasleerlingen

De leerlingen in Alphen die afgelopen schooljaar begeleid zijn door de coaches van het Coach4you project zijn allemaal overgegaan naar het volgend leerjaar. 

Vrijwillige coaches zijn wekelijks bij de leerlingen thuis geweest om hen te begeleiden. Dat resulteerde in meer geloof in eigen kunnen, meer zelfvertrouwen en beter ontwikkelde sociale- en schoolvaardigheden.

Coach4you is een project van het Gilde Alphen aan den Rijn. Doel van het project is kwetsbare kinderen te helpen bij de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. "Natuurlijk hebben niet alle kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan deze steun van een vrijwilliger nodig", laat Marja van Viegen, coördinator van het Coach4you project, weten.

Extra begeleiding

"In de meeste gevallen kunnen de ouders het kind zelf begeleiden. Maar soms is dat niet mogelijk en kan de hulp van een vrijwilliger uitkomst bieden. Wij zijn blij met de resultaten die onze kinderen dit jaar behaald hebben."

Volgens de vader van Jelle, een van de begeleide leerlingen, was het eerder dit jaar lang niet zeker dat Jelle over zou gaan. "Halverwege het schooljaar zag het er niet zo best uit voor Jelle. Hij heeft moeite met concentreren en wist niet hoe het huiswerk aan te pakken. Maar met behulp van zijn coach heeft Jelle leren plannen en handvatten gekregen hóe hij kan leren en nu gaat het stukken beter."

Project gaat door

Ook komend schooljaar worden er weer brugklasleerlingen begeleid. "Helaas hebben we nog niet voor alle aangemelde kinderen een coach gevonden", aldus van Viegen. "We zoeken zowel in Alphen als in Nieuwkoop! Het zou jammer zijn als we deze kinderen niet kunnen helpen. We hopen dat we nog aanmeldingen krijgen van nieuwe coaches. We vragen geen speciale opleiding van de coaches. Betrokkenheid met 12 - 13 jarige leerlingen staat voorop. Na een screening en een training kan de coach aan de slag."

Wie meer wil weten over het Coach4you project kan contact opnemen via coach4you@gildealphenaandenrijn.nl.

Tip de redactie