Spoeddebat Kamer over NS-dienstregeling

DEN HAAG - De Tweede Kamer onderbreekt donderdag het zomerreces voor een spoeddebat over de NS-dienstregeling voor 2007. De verkeerscommissie wil voorkomen dat staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen haar goedkeuring geeft aan de plannen. De Kamer blijft ondanks aanpassingen ontevreden over de dienstregeling.

Het grote pijnpunt zijn volgens GroenLinks-woordvoerder Wijnand Duyvendak nog steeds de langere reistijden naar het noorden en het oosten van het land. Meer fractiespecialisten zijn het er niet mee eens dat Schultz daarover overleg weigert met de Kamer.

Voorstel

Er lag een voorstel om dat begin september te doen, "maar Schultz weigert", aldus Duyvendak. Hij verwijt de staatssecretaris, die per 21 augustus met zwangerschapsverlof gaat, dat "zij er te weinig bovenop zit en de NS te veel de vrije teugels geeft".

Het spoeddebat begint om 11.00 uur. Eind juni maakte de Kamer er veel misbaar over dat reizen per trein vanuit het westen naar bijvoorbeeld Groningen of Enschede of omgekeerd zeker tien minuten langer zou duren. Een ruime meerderheid van CDA, PvdA, VVD, SP en GroenLinks maande Schultz daar een stokje voor te steken.

Moties

Er dreigden moties. Door de val van het kabinet kwam het daar niet meer van. Premier Jan Peter Balkenende beloofde geen onomkeerbare stappen te nemen, totdat de Kamer terug was van reces. Volgens GroenLinks negeert Schultz die belofte nu. De onvrede slaat verder ook op het uitgebreide spoor tussen Utrecht en Amsterdam, die veel beter zou moeten worden benut.

Maandag bleek dat deze ook nog eens maanden later dan voorzien wordt opgeleverd. Ook het effect van de ingebruikneming van de HSL-Zuid vanaf 1 april 2007 zit Duyvendak niet lekker. Hij vreest dat de NS minder 'gewone' snelle treinen laat rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.

Het spoorbedrijf voerde wel aanpassingen door na kritiek van ook consumentenorganisaties, door meer treinen in de avonduren en tijdens vakanties te beloven. Er zou ook een proef komen om de reistijd vanuit de Randstad naar Groningen en Leeuwarden terug te dringen. Het nieuwe spoorboekje wordt op 10 december van kracht.

Tip de redactie