Spoor Utrecht - Amsterdam drie maanden later klaar

UTRECHT - Het duurt nog tot april volgend jaar voordat alle vier sporen tussen Amsterdam en Utrecht in gebruik kunnen worden genomen. De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen moet daarom worden aangepast. Dat heeft spoorbeheerder ProRail dinsdag gemeld aan staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen (Verkeer).

Tot nog toe gingen ProRail, de NS en Schultz ervan uit dat de sporen begin december, bij het begin van de nieuwe dienstregeling van 2007, in gebruik zouden worden genomen. De vertraging betekent een flinke tegenvaller voor de betrokken partijen en de reizigers. De vertraging heeft te maken met veiligheidsprocedures die langer duren dan voorzien.

Druk

Het spoor tussen Utrecht en Amsterdam is een van de drukst bereden trajecten van het land. Om meer personen- en goederenverkeer soepeler te kunnen verwerken, is de capaciteit uitgebreid van twee naar vier sporen.

De maximumsnelheid op het vernieuwde traject gaat omhoog naar 200 kilometer per uur. De werkzaamheden begonnen in 2000 en omvatten naast de spoorverdubbeling onder meer de vervanging van twaalf overwegen door tunnels, de aanleg van een aquaduct bij Abcoude onder het riviertje de Gein en de renovatie van vier stations. De Utrechtboog, de snelle verbinding tussen Utrecht en Schiphol, maakte ook onderdeel uit van het project dat in totaal ongeveer 965 miljoen euro kost.

ProRail heeft de vervoerders, onder wie de Nederlandse Spoorwegen, inmiddels geïnformeerd over de vertraging. Bij het nieuwe station Utrecht Zuilen en bij het gerenoveerde station Abcoude stoppen pas in april volgend jaar treinen. De verdere consequenties zijn nog onduidelijk.

Dienstregeling

Schultz ging vorige week donderdag al akkoord met de dienstregeling 2007. Wel uitte ze toen al haar zorgen over de gevolgen van een eventueel verlate oplevering van de extra sporen tussen Amsterdam en Utrecht.

Tip de redactie