Peijs: A2 versneld extra verbreden

DEN HAAG - De rijksweg A2, tussen de knooppunten Holendrecht en Oudenrijn bij Utrecht, moet versneld verbreed worden van de huidige zes naar tien rijbanen. Minister Karla Peijs van Verkeer wil dit project naar voren halen om de filedruk op dit traject te verminderen. Een woordvoerder van de minister bevestigt donderdag berichtgeving hierover in De Telegraaf.

De minister zal het kabinet vrijdag voorstellen deze wegverbreding over vier jaar aan te leggen. Naast vervroeging wil de bewindsvrouw het plan ook inhoudelijk aanpassen. Over een langer traject komt een extra rijbaan bovenop de beoogde verbreding.

De verbetering van stuk A2, dat nu twee keer drie rijbanen telt, werden in 1995 vastgelegd in het plan Corridor Amsterdam-Utrecht (CAU). De bedoeling was dat alleen het wegdeel tussen Holendrecht en de afslag Maarssen een extra rijstrook - in totaal dus acht rijbanen - zou krijgen. Tussen Maarssen en Oudenrijn moesten twee parallelbanen met elk twee rijstroken naast de bestaande rijksweg soelaas bieden voor het fileleed.

Oplossingen

Omdat al snel bleek dat deze aanpak de filedruk niet afdoende zou oplossen, is in het kader van de Nota Mobiliteit besloten opnieuw naar oplossingen te zoeken. Gevolg was dat de verbetering van het wegdeel na 2014 opgepakt zou worden.

De A2 loopt van Amsterdam naar Maastricht en is volgens Rijkswaterstaat de belangrijkste noordzuid-verbinding van Nederland. Met name tussen Amsterdam en Utrecht loopt het verkeer geregeld vast. Het stuk tussen Maarssen en Utrecht stond vorig jaar op de derde plaats in de file top-5 van het ministerie.

Parkeerterrein

Rijkswaterstaat stelt in zijn brochure over de wegverbeteringen op het stuk rijksweg "dat de A2 in de (opgerekte) spits meer een langgerekt parkeerterrein is dan een snelweg".

Voor de verkeersveiligheid komen er voor motorrijders in de bochten van op- en afritten speciale geleiderails met afdichting tot op de grond, in plaats van gewone vangrails op paaltjes. Voor het invoegen bij opritten komt een doorgetrokken streep op de linkerbaan waardoor er minder geritst hoeft te worden. Dat zou de doorstroming verbeteren.

Al met al komt het wegproject, begroot op 1,2 miljard euro, 35 miljoen duurder uit.

Tip de redactie