Russisch rampvliegtuig kreeg tegenstrijdige opdrachten

BERLIJN - De bemanning van de Russische Toepolev 154 die vorige week maandag boven Duitsland met een vrachtvliegtuig in botsing kwam, kreeg kort voor het ongeluk tegenstrijdige opdrachten van de eigen boordcomputer en de Zwiterserse luchtverkeersleiding.

Duitse onderzoekers van de ramp deelden maandag mee dat de boordcomputers in beide toestellen hun werk goed hebben gedaan. Dat blijkt uit een analyse van de vluchtgegevens uit de zwarte dozen. Het was tot nog toe een raadsel waarom het antibotsingssysteem TCAS, dat aanwezig is in de meeste grote vliegtuigen, het ongeluk niet heeft kunnen voorkomen.

Dalen en stijgen

De computers gaven anderhalve minuut voor de botsing aan dat het vrachtvliegtuig moest dalen en dat het passagiersvliegtuig (de Toepolev) moest stijgen. De bemanning van dat laatste toestel kreeg echter een seconde later van de Zwitserse luchtverkeersleiding te horen dat het moest dalen. De bemanning van de Toepolev gehoorzaamde en botste vervolgens op de Boeing. Daardoor kwamen 71 mensen, voornamelijk kinderen, om het leven.

'Gezagvoerder beslist'

Volgens de Duitse vereniging voor verkeersvliegers, Cockpit, hadden de Russische piloten echter het antibotsingssysteem moeten volgen. "De piloot moet meteen reageren," aldus een woordvoerder. Verkeersleiders geven alleen aanwijzingen, zei Georg Fongern. "De gezagvoerder beslist uiteindelijk."

Aanbevelingen negeren

Skyguide, de betrokken Zwitserse luchtverkeersleiding, begeleidde de twee vliegtuigen ten tijde van de botsing. Volgens een zegsman kunnen verkeersleiders niet op de hoogte zijn van instructies die TCAS aan piloten geeft tenzij de vliegers deze doorgeven aan de toren. Piloten mogen aanbevelingen van verkeersleiders naast zich neerleggen maar dat gebeurt op eigen verantwoordelijkheid, aldus Skyguide.

Radar

De Duitse luchtverkeersleiding liet maandag weten dat ze had geprobeerd de Zwitserse collega's te waarschuwen toen ze de gevaarlijke situatie van de toestellen op hun radar zagen. Het lukte echter niet om Skyguide telefonisch te bereiken.

Tip de redactie