'Touringcar vaak bestuurd door oproepkracht'

AMSTERDAM - Veel Nederlandse touringcarbedrijven ruilen gekwalificeerde buschauffeurs in voor oproepkrachten of Belgisch personeel om goedkoper te kunnen werken. Dat stelt FNV Bondgenoten.

Volgens de vakcentrale kan dit ten koste gaan van de veiligheid. Volgens C. Bos, landelijk bestuurder van de sector touringcar van FNV, ruilen veel ondernemingen vakbekwame chauffeurs in voor oproepkrachten. "Ze doen dit om goedkoper te kunnen werken.

Het gaat om mensen die een andere baan hebben en in het bezit zijn van een rijbewijs voor bussen. Ze doen die ritten er bij." Bos vreest dat het inzetten van minder goed geschoold personeel ten koste gaat van de veiligheid. Hij reageert daarmee op de twee ernstige ongelukken met touringcars van de afgelopen dagen.

Donderdag botsten drie bussen met schoolkinderen op elkaar op de A16 richting Breda. Vrijdag deed zich een ernstig busongeluk voor in de buurt van het Duitse Manching in Oberbayern. Daarbij kwam een Nederlandse vrouw om het leven.

Ook zouden bedrijven goedkopere Belgische chauffeurs inhuren. "Deze mensen zijn niet gebonden aan in Nederland geldende rusttijden", aldus Bos. "Ze kunnen dus langer achter elkaar doorrijden en dat is goedkoper."

Dezelfde eisen

Woordvoerder J. de Carpentier Wolf van de Stichting Bus, de spreekbuis van de touringcarbranche, pareert deze kritiek met een verwijzing naar de Europese regelgeving. "Het inhuren van Belgische en Duitse chauffeurs mag van de wet. Ze moeten voldoen aan dezelfde eisen als Nederlandse chauffeurs."

De Carpentier Wolf vindt de kritiek op het inzetten van oproepkrachten als busbestuurders onterecht. "Die mensen moeten beschikken over een geldig rijbewijs. Dan maakt het niet uit of ze een uurtje in de week rijden, of dat ze een volle werkweek maken. De ondernemers en de buschauffeurs moeten wel altijd alert blijven. Rust is bijvoorbeeld heilig."

Vakbewaam

FNV Bondgenoten maakt zich evenwel ernstige zorgen over de ontwikkelingen in de busbranche. Bos: "Een ongeval kan altijd gebeuren. Maar een onderneming kan zich hiertegen wel zo goed mogelijk wapenen door vakbekwame Nederlandse chauffeurs in te zetten."

De vakcentrale legt de verantwoordelijkheid echter ook ten dele bij de busreizigers. "Als mensen een reis boeken om voor slechts euro op en neer naar Spanje te rijden, moet er een lampje gaan branden. Zo'n onderneming moet ergens op bezuinigen, anders kan die reis niet zo goedkoop zijn. De consument kan daar zelf ook op letten door niet met dergelijke bedrijven in zee te gaan."

/NIEUWSDode en gewonden door busongeluk in Duitsland

Tip de redactie