'Nederlander geeft overheid een magere voldoende'

Veel mensen ergeren zich aan de overheid. De grootste ergernis is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen. Ook vinden mensen het vervelend dat ze vaak niet weten waar ze aan toe zijn. 

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Nationale ombudsman onder ruim vijfhonderd Nederlanders.

"Nederlanders zijn kritisch en geven de overheid een magere voldoende", aldus Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman. De helft van de Nederlanders vindt dat de Nationale ombudsman zich sterk moet maken voor een betere communicatie tussen overheid en burger en voor het sneller oplossen van problemen. Ook hulp bieden aan speciale groepen zoals kinderen, ouderen en sociaal zwakkeren vindt men belangrijk.

"Dit is een duidelijke boodschap. Er is meer aandacht nodig voor het contact en de relatie met burgers. De overheid moet meer actief luisteren", stelt Van Zutphen.

Gebrek aan deskundigheid

In totaal 51 procent ergert zich aan het gebrek aan deskundigheid bij de ambtenaren. Mensen vinden dat het vaak ook lang duurt voor je een reactie krijgt op een vraag (29%).

Het is daarnaast frustrerend dat er onvoldoende begrip is voor persoonlijke situaties (28%). Mensen willen het liefst ook zelf bepalen op welke manier zij contact leggen met de overheid (83%).

Teveel gedoe

Niet iedereen onderneemt actie om zijn onvrede over het contact met de overheid ergens te melden. 'Teveel gedoe' is een belangrijke reden om niets te doen. Mensen kunnen voor hulp aankloppen bij de ombudsman, maar volgens de organisatie weet niet iedereen die te vinden.

Daarom start maandag een campagne om de bekendheid te vergroten.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie