Mogelijk bewoonbare planeten ontdekt buiten zonnestelsel

Sterrenkundigen van de Universiteit Luik hebben een planetenstelsel ontdekt waarop leven mogelijk zou kunnen zijn.

Daarover publiceerden de onderzoekers, afkomstig uit België en de Verenigde Staten, maandag in het tijdschrift Nature.

Normaalgesproken zijn de zogeheten exoplaneten – planeten die draaien om andere sterren dan de zon – door de enorme afstanden moeilijk te analyseren.

De drie nieuw ontdekte planeten, op veertig lichtjaar afstand van de aarde, lijken meer op de aarde dan de duizenden exoplaneten die eerder zijn gevonden. Ze staan redelijk dicht bij hun ster en worden aan niet al te veel straling blootgesteld.

Bovendien zou goed onderzoek naar mogelijk leven met nieuwe telescopen op korte termijn mogelijk zijn.

Potentieel bewoonbaar

De sterrenkundigen keken met een telescoop in Chili naar de ster TRAPPIST-1. Die is acht keer zo klein als onze zon en aanzienlijk kouder.

Bewijs voor leven is er nog niet, maar de drie planeten gelden als "potentieel bewoonbaar". Volgens de onderzoekers is het de moeite waard om ze verder te bestuderen.

Een op de zes sterren in het heelal wordt vergezeld door een of meerdere planeten. Al jaren wordt gesuggereerd dat daarop buitenaards leven zou zijn. Er zijn in het heelal naar schatting zo’n zestien tot zeventien miljard planeten als de aarde.