Onnodige risico's bij vervoer van gevaarlijke stoffen

Spoorbedrijven creëren onnodige risico's bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en er is te weinig risicobewustzijn op dit terrein.

Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na onderzoek van een botsing tussen een reizigerstrein en een stilstaande goederentrein in Tilburg in maart vorig jaar.

Daarbij bleven de gevolgen beperkt, maar dit type ongevallen kan zeer ernstige gevolgen hebben, zo waarschuwt de OVV donderdag.

De OVV beveelt de NS aan om oude reizigerstreinen niet meer in te zetten op trajecten waar ook gevaarlijke stoffen over worden vervoerd. Die oude treinen zijn niet zo goed beveiligd als de nieuwere. Ook zouden goederentreinen in de achterste wagon geen gevaarlijke stoffen mogen vervoeren. De OVV vindt dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu dit moet voorschrijven.

Video: Onnodige risico's bij spoorvervoer gevaarlijke stoffen

Chemelot

In Tilburg ging het vorig jaar om een goederentrein die onderweg was van chemiepark Chemelot in Zuid-Limburg naar Rotterdam. De trein vertrok drie uur later dan gepland en in Tilburg werd er gestopt om een machinistenwissel mogelijk te maken. Dat was van tevoren niet voorzien.

De trein werd op een te kort zijspoor gezet doordat de lengte niet goed doorgegeven was. De machinist van een reizigerstrein reed door een rood sein en botste op de achterste wagon, die geladen was met het brandbare en explosieve butadieen.

Risicobeheersing

Volgens de OVV hebben de betrokken spoorbedrijven "om logistieke en economische redenen beslissingen genomen die afbreuk deden aan het effect van reeds geldende veiligheidsmaatregelen".

Ook voor de chemiebedrijven is een belangrijke rol weggelegd als het gaat over de risicobeheersing, aldus de OVV. Ook als de stoffen het bedrijfsterrein verlaten en per spoor worden vervoerd, blijven ze verantwoordelijk voor de veiligheid.

Incidenten

Uit eerder onderzoek van NU.nl bleek dat vorig jaar minder incidenten tijdens het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn gerapporteerd. Na een Wob-verzoek en een herinventarisatie bleek dat zeventien vervoerders rapportage moesten doen van botsingen, lekkages en andere ernstige incidenten.

Ook werd eerder bekend dat de meldplicht voor ernstige incidenten niet werd nageleefd door alle vervoerders. Bedrijven zouden bang zijn om boetes te krijgen, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zou niet actief handhaven op het niet-melden van incidenten en de meld- en registratieprocedure zou te omslachtig zijn.

Inmiddels hebben de ILT, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en EVO, de belangenbehartiger van vijftienduizend handels- en productiebedrijven maatregelen genomen om het melden van incidenten eenvoudiger te maken.

Dijksma

De veiligheid moet altijd vooropstaan bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor en dat vraagt om blijvende aandacht. Dat laat staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) donderdag weten in een reactie op het onderzoeksrapport. Dijksma neemt de aanbevelingen en conclusies van de OVV ''ter harte'' en gaat hierover in gesprek met de sector.

De NS haalt voorlopig geen oude reizigerstreinen af van trajecten waarover ook gevaarlijke stoffen worden vervoerd, in tegenstelling tot de aanbeveling van de Onderzoeksraad.

''Wij willen flexibel kunnen omgaan met alles wat is toegestaan op de Nederlandse sporen. Anders wordt het wel heel beperkt wat je kunt inzetten'', stelt een NS-woordvoerster. Zij benadrukt echter dat de aanbevelingen van de onderzoeksraad ''heel serieus'' worden genomen.

Volgens de woordvoerster werkt de NS zelf momenteel aan een analyse om te kijken welke treinen op welke trajecten het best ingezet kunnen worden om de veiligheid te maximaliseren. Daarnaast wordt volgende maand sowieso een aantal oude treinen vervangen.