Kraanmachinist treinongeval Dalfsen verdacht van dood door schuld

De kraanmachinist die is betrokken bij het treinongeluk van Dalfsen, wordt officieel verdacht van dood door schuld. Bij het ongeluk kwam de machinist van de trein om het leven.

Dat laat een woordvoerder van de politie woensdag weten aan NU.nl.

De man wordt ook verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeluk met dodelijke afloop danwel het veroorzaken van gevaar op een spoorweg.

De 21-jarige bestuurder van de hoogwerker, waar een passagierstrein dinsdagochtend tegenaan botste, is op dezelfde dag verhoord door de politie en kon daarna naar huis.

Zolang het strafrechtelijk onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk loopt, blijft de man uit Zwolle verdachte. Als het onderzoek is afgerond, besluit het Openbaar Ministerie of hij vervolgd gaat worden. De woordvoerder van de politie verwacht niet dat daar deze week al uitsluitsel over komt.

Hoge snelheid

De passagierstrein van Arriva botste met hoge snelheid tegen de hoogwerker, toen die een beveiligde spoorwegovergang overstak. De bestuurder kon zelf op tijd uit zijn voertuig springen. De trein ontspoorde volledig en kwam gedeeltelijk in het weiland te liggen.

De 49-jarige machinist, een man uit Kampen, overleefde het ongeval niet. Ook vielen er zes gewonden, waaronder de 53-jarige conducteur. Een aantal andere passagiers kwam met de schrik vrij. Het ongeluk gebeurde buiten de ochtendspits, waardoor het niet druk was in de trein.

Onderzoek

Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk is in volle gang en wordt gedaan door de politie, ProRail, Arriva, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Het is nog niet duidelijk hoe het kan dat de hoogwerker aan het oversteken was terwijl er een trein aankwam. Volgens ProRail was er geen technisch defect aan de spoorwegovergang en functioneerde die ten tijde van het ongeval.

Video: Ooggetuige treinongeluk Dalfsen

Ooggetuige treinongeluk: 'Hij gilde en kon wegspringen'

Herstelwerkzaamheden

De bergingswerkzaamheden lopen volgens ProRail volgens schema: tegen 12.00 uur waren er drie treindelen opgetakeld en op een dieplader geplaatst. Het laatste treindeel kan woensdagmiddag weggehaald worden en dat is sneller dan gedacht.

Als de hele trein weg is, kan worden begonnen met het repareren van het beschadigde spoor, de bovenleiding en apparatuur. Pas daarna kan ProRail zeggen wanneer er weer treinen kunnen rijden op het traject tussen Zwolle en Ommen.

Lees meer over:

NU op NUfoto

NU op NUfoto
Bekijk de laatste nieuwsbeelden van lezers. Zelf getuige van nieuws? Stuur uw foto's in via NUfoto.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?