Rotterdam krijgt twee nieuwe bruggen over de Maas

Rotterdam wil twee nieuwe bruggen over de Maas bouwen. Op die manier moet onder meer de overlast van het autoverkeer in de binnenstad verminderen.

De eerste nieuwe brug moet aan de oostkant van de stad komen van Kralingen naar de Kuip. De ene nieuwe brug moet aan de oostkant van de stad komen van Kralingen naar de Kuip. De andere oeververbinding komt tussen Rotterdam-West en de Waalhaven.

Volgens de NOS is het de bedoeling dat de nieuwe verbindingen ervoor gaan zorgen dat de sociale en economische verschillen tussen de wijken aan de twee verschillende oeverzijdes kleiner worden. Op dit moment hebben de wijken aan de zuidkant van de stad een grote achterstand.

De twee nieuwe oeververbindingen zijn onderdeel van een stedelijk verkeersplan. De gemeente gaat hierover de komende tijd met bewoners en bedrijven in gesprek. Uitgangspunt van het plan is dat er een beter evenwicht ontstaat tussen auto's, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers.

Rendement

Volgens hoogleraar Derk Loorbach, die meegeschreven heeft aan het mobiliteitsplan, gaan de bruggen "veel geld kosten, maar leveren ze ook veel maatschappelijk rendement op".

Een hardnekkig probleem is dat de inwoners van Rotterdam-Zuid hun wijk bijna niet uitkomen. Dit gebrek aan ontsluiting beperkt het rendement van de financiële investeringen in dit deel van de stad.

Toekomst

Het is de bedoeling dat de nieuwe bruggen worden gefinancierd door de gemeente, Europa en het Rijk. Verder wil de gemeente in de toekomst het gebruik van openbaar vervoer en fiets in de stad gaan stimuleren.

Wethouder Pex Langenberg vindt ook dat de bestaande verbindingen beter benut moeten worden. Hij denkt dan aan een tramlijn over de Willemsbrug of door de Maastunnels.

Lees meer over:

NU op NUfoto

NU op NUfoto
Bekijk de laatste nieuwsbeelden van lezers. Zelf getuige van nieuws? Stuur uw foto's in via NUfoto.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?