Honderden banen weg bij ABN Amro

ABN Amro schrapt 650 tot duizend banen tot 2018 bij de retailtak. De staatsbank wil het aantal kantoren verminderen.

Dit maakt ABN Amro vrijdag bekend bij de cijfers over het derde kwartaal. Er zijn minder bankmedewerkers nodig, doordat klanten nog meer bankzaken via internet gaan regelen.

Gedwongen ontslagen zijn niet uit te sluiten. Welke banen precies zullen verdwijnen, is nog onzeker. Wel is duidelijk dat ook managers de bank zullen moeten verlaten.

"De reorganisatie is breed, maar het accent ligt op het kantorennetwerk", licht financieel directeur Kees van Dijkhuizen tijdens een presentatie toe.

Ook hoeveel kantoren er verdwijnen en waar, is op dit moment niet bekend. Wel staat vast dat er banen zullen verdwijnen op het hoofdkantoor retail van ABN Amro in Amsterdam Zuidoost.

Medewerkers van de retailtak zijn eerder deze week geïnformeerd over de plannen. ABN Amro streeft ernaar alle medewerkers komend jaar te vertellen of ze bij de bank kunnen blijven.

In het vierde kwartaal van dit jaar zet de bank 50 tot 75 miljoen euro apart om de reorganisatie op te starten.

Digitalisering

ABN Amro trekt daarnaast de komende jaren 150 miljoen euro uit voor het versnellen van de digitalisering. De bank gaat onder meer investeren in de verbetering van het mobiel bankieren.

"Dit stelt ons in staat om nieuwe klanten aan te trekken en de dienstverlening aan bestaande klanten te verbeteren", stelt bestuursvoorzitter Gerrit Zalm in een verklaring.

ABN Amro rapporteerde in het derde kwartaal een onderliggende nettowinst van 450 miljoen euro. Dat is een stijging van 56 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Inclusief de verplichte bijdrage van 67 miljoen euro voor SNS Reaal, kwam de nettowinst uit op 383 miljoen euro. Die bijdrage is een heffing die de Staat heeft opgelegd als bijdrage aan de kosten van de nationalisatie van SNS Bank in 2012.

Moeilijke boodschap

Van Dijkhuizen erkent dat de ontslagronde "best een moeilijke boodschap" is, zeker nu de bank naar eigen zeggen een goed kwartaal achter de rug heeft.

De topman benadrukt dat een reorganisatie onvermijdelijk is. Van de vijf miljoen klanten gaan er drie miljoen nooit naar een kantoor van ANB Amro. En de rest komt eens in de twee jaar langs. Meestal komen ze om een bedrag te pinnen of een bestedingslimiet aan te passen.

Volgens Van Dijkhuizen zouden klanten ook die handelingen liever digitaal willen uitvoeren. Dat wil de bank dan ook mogelijk maken.

Overbodig

Vakbond FNV Finance vreest dat er nog veel meer arbeidsplaatsen bij ABN Amrokomen te vervallen, omdat de nieuwe technologie veel mensenarbeid overbodig maakt.

Van Dijkhuizen zegt dat hij dit "niet precies" kan inschatten, omdat dit afhangt van hoe klanten zich de komende tijd zullen gedragen. De bank zal dat gedrag volgend jaar verder analyseren en op basis daarvan bepalen of de bank verder moet afslanken.

''Wij dagen de bank uit om samen de sociale verantwoordelijkheid te nemen om werknemers zo goed mogelijk naar andere banen te krijgen'', zegt bestuurder Paul Veenhuizen van FNV Finance vrijdag in een reactie.

Vorig jaar kwamen er nog een miljoen klanten in de bank- en verzekeringskantoren. Bij de nieuwe mobiele app komen een miljoen klanten per dag, stelt de vakbond.

Hard feit

''Dat is een hard feit. Wij vinden dat er heel veel aandacht moet worden besteed aan trainingen en her- en bijscholing voor werknemers om ander werk te kunnen doen of te kunnen vinden", stelt Veenhuizen.

"Dat zullen wij zeker doen", laat de financieel topman desgevraagd aan NU.nl weten. Hij belooft dat de bank het betreffende personeel anderhalf jaar lang zal trainen en begeleiden naar ander werk. In sommige gevallen kan dit ook binnen ABN Amro zelf zijn.

Van Dijkhuizen verwacht dat de digitalisering ook nieuwe functies zullen opleveren. "Er zullen meer mensen nodig zijn om de digitale kant te begeleiden." De bank zal een deel van het personeel kunnen omscholen voor het uitvoeren van deze nieuwe taken.

Maatwerk

Vakbond De Unie maakt zich zorgen over de dienstverlening van ABN Amro aan de klant, nu de bank een grote ontslagronde gaat doorvoeren.

''Dat de markt verandert, dat is wel duidelijk. Maar zorgplicht voor de klant betekent ook maatwerk. Daar zijn échte mensen voor nodig, dat los je niet alleen op met software”, stelt Erwin Rog van De Unie in een reactie op de bekendmakingen van vrijdag.

''De klant zal meer via app en internet moeten doen. Er wordt volop ingezet op het virtuele kanaal en dat gaat rechtstreeks ten koste van arbeidsplaatsen'', aldus de vakbondsman.

Mkb'ers vragen minder krediet aan bij ABN Amro

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie