Winkelend Nederland ergert zich groen en geel

HAARLEM - Klanten de winkel uitjagen blijkt niet moeilijk te zijn. Harde muziek, rijen voor de paskamer en gebrek aan personeel zorgen ervoor dat het winkelend publiek rechtsomkeert maakt. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van bureau GfK dat in opdracht van modevakblad Textilia onder 2000 Nederlanders is uitgevoerd.

De grootste ergernis in de winkel is harde muziek. Voor 45 procent van de consumenten hoeft al die herrie niet. Hoe ouder de klant, hoe groter de irritatie. Van de 65-plussers stoort 72 procent zich aan harde muziek.

Pashokjes

Van de vrouwelijke klanten verlaat 45 procent een winkel als ze niet snel genoeg kunnen passen. Mannen hebben er minder moeite mee om voor een paskamer te wachten. Zij zorgen ervoor dat de gemiddelde ergenis over pashokjes op 37,8 procent blijft steken. Mannen (35 procent) ergeren zich wel groen en geel aan rijen bij de kassa.

Jongeren

Jongeren storen zich vooral aan de extra aandacht dat het winkel personeel hen geeft. Voor kinderen tussen de 13 en 19 jaar is dat de belangrijkse reden om een winkel te verlaten. Jonge twintigers vinden dit ook irritant, maar ergeren zich nog meer aan rijen bij de paskamer.

Tip de redactie