'Weinig vliegtuigpassagiers kennen rechten en plichten'

DEN HAAG - Slechts weinig vliegtuigpassagiers kennen hun rechten en plichten als ze een vlucht boeken. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet bepaald gul met hun vervoersvoorwaarden. Dat stelde de Consumentenbond donderdag. Uit onderzoek van de organisatie blijkt dat de helft van de passagiers het zonder deze voorwaarden moet doen als ze een vlucht boeken.

In bijna eenderde van de gevallen gaven de luchtvaartmaatschappijen de voorwaarden wel, aldus de Consumentenbond. De meeste passagiers willen echter ruim voordat zij een vluct boeken op de hoogte zijn van hun rechten en plichten.

Zo'n 20 procent van de in totaal 727 ondervraagde personen probeerden de voorwaarden te achterhalen. Dit bleek volgens de bond niet altijd even eenvoudig. Het was voor 15 procent van de reizigers zeer moeilijk.

Passagiers

Passagiers weten over het algemeen wel hoe laat ze moesten inchecken. Van de overige voorwaarden is echter meer dan de helft niet op de hoogte. Zo zijn ze onbekend met de procedure hoe vliegtuigstoelen over te boeken of een vlucht te annuleren.

Ongeveer acht van de tien ondervraagden weet dat er in het vliegtuig niet gerookt mag worden, maar 70 procent kan niks zeggen over het zitcomfort en de beenruimte. Dit zijn volgens de Consumentenbond wel de belangrijkste aspecten als het gaat om de kwaliteit van een vlucht.

Uit het onderzoek blijkt verder dat luchtvaartmaatschappijen niet goed voor hun reizigers zorgen bij vertraging. Iets minder dan de helft van de passagiers krijgt voldoende informatie over de reden daarvan. Ongeveer 20 procent krijgt wat te drinken, een maaltijd of een hotelovernachting. De meeste reizigers ontvingen echter niks.

Tip de redactie