Gepubliceerd:
Laatste update:
11 januari 2013 10:10
11 januari 2013 14:28

Astronomen ontdekken gigantisch stelsel in heelal

OXFORD - Een internationale groep wetenschappers heeft het grootste stelsel in het heelal ooit gevonden. Het gaat om een groep van objecten, die maar liefst 4 miljard lichtjaar in doorsnee is. Dat is 40.000 keer zo groot als onze Melkweg.

De ontdekking is vrijdag bekendgemaakt in het Britse wetenschapsblad Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. De objecten zijn zogeheten quasars. Dat zijn mysterieuze hemellichamen in de kernen van melkwegstelsels uit de begintijd van het heelal.

De afstand tot de aarde is gigantisch, maar quasars zijn zo helder dat astronomen ze desondanks kunnen zien.

De ontdekte quasargroep tart wat wetenschappers voor mogelijk hielden. Sterrenkundigen dachten dat stelsels nooit zo groot zouden kunnen worden. De limiet zou een doorsnee van 1,2 miljard lichtjaar zijn, maar dit cluster blijkt dus ruim 3 keer zo groot.

"Het is moeilijk om de omvang van deze groep te bevatten, maar we kunnen zeker zeggen dat dit de grootste structuur is die ooit in het heelal is gezien. Dit is opwindend, zeker omdat het ingaat tegen onze kennis van het universum", zegt de Britse hoogleraar Roger Clowes in een verklaring.

Spiraalstelsel

Deze week werd ook bekend dat het balkspiraalstelsel NGC 6872 de grootste in zijn soort is. Dat concludeerde een internationaal team van sterrenkundigen. Ze hadden ontdekt dat het sterrenstelsel een doorsnede heeft van ruim 522.000 lichtjaren, waarmee het meer dan vijf keer groter is dan onze Melkweg, meldde de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.

De wetenschappers ontdekten dat NGC 6872 veel groter was dan ze dachten, toen ze gegevens van een telescoop van NASA bestudeerden. NGC 6872 komt aan zijn ongewone vorm en uiterlijk door de interactie met het veel kleinere ellipsvormige stelsel IC 4970. Beide stelsels bevinden zich op zo'n 210 miljoen lichtjaar van de aarde in het sterrenbeeld Pauw.

Door: ANP

Eerdere berichten

NU in beeld

Bekijk bijzondere beelden van over de hele wereld.

Bekijk fotoserie (100)
Banner NUjournaal Algemeen

16 april in 1 minuut

Bekijk het nieuws van woensdag 16 april in één minuut.

Bekijk video

Nieuwsbrief

Iedere dag rond het middaguur een overzicht van het belangrijkste nieuws in uw mailbox? Schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven

Venlo

Door een lekkage in een leiding bij een verdeelstation van de Rotterdam Rijn Pijpleiding in Venlo is woensdag een groot gebied vervuild met ruwe olie.

Lees meer en bekijk beeld