Astronomen ontdekken gigantisch stelsel in heelal

OXFORD - Een internationale groep wetenschappers heeft het grootste stelsel in het heelal ooit gevonden. Het gaat om een groep van objecten, die maar liefst 4 miljard lichtjaar in doorsnee is. Dat is 40.000 keer zo groot als onze Melkweg.

De ontdekking is vrijdag bekendgemaakt in het Britse wetenschapsblad Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. De objecten zijn zogeheten quasars. Dat zijn mysterieuze hemellichamen in de kernen van melkwegstelsels uit de begintijd van het heelal.

De afstand tot de aarde is gigantisch, maar quasars zijn zo helder dat astronomen ze desondanks kunnen zien.

De ontdekte quasargroep tart wat wetenschappers voor mogelijk hielden. Sterrenkundigen dachten dat stelsels nooit zo groot zouden kunnen worden. De limiet zou een doorsnee van 1,2 miljard lichtjaar zijn, maar dit cluster blijkt dus ruim 3 keer zo groot.

"Het is moeilijk om de omvang van deze groep te bevatten, maar we kunnen zeker zeggen dat dit de grootste structuur is die ooit in het heelal is gezien. Dit is opwindend, zeker omdat het ingaat tegen onze kennis van het universum", zegt de Britse hoogleraar Roger Clowes in een verklaring.

Spiraalstelsel

Deze week werd ook bekend dat het balkspiraalstelsel NGC 6872 de grootste in zijn soort is. Dat concludeerde een internationaal team van sterrenkundigen. Ze hadden ontdekt dat het sterrenstelsel een doorsnede heeft van ruim 522.000 lichtjaren, waarmee het meer dan vijf keer groter is dan onze Melkweg, meldde de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.

De wetenschappers ontdekten dat NGC 6872 veel groter was dan ze dachten, toen ze gegevens van een telescoop van NASA bestudeerden. NGC 6872 komt aan zijn ongewone vorm en uiterlijk door de interactie met het veel kleinere ellipsvormige stelsel IC 4970. Beide stelsels bevinden zich op zo'n 210 miljoen lichtjaar van de aarde in het sterrenbeeld Pauw.

NUweekend

Deze week onder meer: De gebeurtenissen in Canada, het kwakkelen van Hema, interview met Anna Drijver, Guus Hiddink en de eerste dagen van Koenders.

NU op NUfoto

Bekijk de laatste nieuwsbeelden van lezers. Zelf getuige van nieuws? Stuur uw foto's in via NUfoto.