Boren voor HSL-tunnel bijna klaar

HOOGMADE - De boormachine Aurora, die de HSL-tunnel onder het Groene Hart graaft, heeft bijna zijn eindstation bereikt. De grootste tunnelboormachine van de wereld staat op slechts 15 meter van de eindschacht bij Hazerswoude-Dorp. Het wachten is nu op de voltooiing daarvan. De HSL-projectorganisatie gaat ervan uit dat schacht half januari klaar is.

De tunnelboormachine heeft het traject van ruim 7 kilometer tussen Hoogmade en Hazerswoude-Dorp eerder afgelegd dan gepland. Volgens de planning zou de Aurora in het voorjaar van 2004 bij het eindpunt arriveren. Het snellere schema is volgens de projectorganisatie te danken aan het feit dat de tunnelboormachine meer meters per dag aflegt dan verwacht. Tot nu toe heeft de machine afstanden van 16 meter of meer per dag gehaald. De projectorganisatie ging van te voren uit van een gemiddelde van 9 meter per dag.

Belangstelling

Na het laatste stukje wordt de boormachine uit de schacht gehesen en gedemonteerd. De vraag is nog wat er daarna mee gebeurt. Er is inmiddels belangstelling getoond voor de al afgeschreven machine uit onder meer China. "Maar dat is afhankelijk van de tunnelplannen die ze daar hebben. We gaan er vooralsnog vanuit dat we de onderdelen van Aurora naar de sloop moeten brengen", aldus een woordvoerster van de HSL-projectorganisatie.

Waarschijnlijk blijft een aantal onderdelen voor de oven gespaard. Zoals de honderden ijzeren tanden waarmee de Aurora zich een weg door het Groene Hart heeft gebaand. "Sommige mensen hebben hiervoor al 50 euro geboden. Dat heeft ons aan het denken gezet. We zijn van plan ze per opbod te verkopen en de opbrengst aan een goed doel over te maken."

Tip de redactie