Rover wil negatief reisadvies aanvechten

UTRECHT - Reizigersorganisatie Rover stapt naar de geschillencommissie Openbaar Vervoer van de SER om die een oordeel te laten vellen over het negatieve reisadvies dat de NS reizigers in de week voor kerst dagenlang gaf. Dat heeft een woordvoerster dinsdag gemeld.

De reizigersorganisatie wil zich begin januari al bij de commissie melden. Volgens de zegsvrouw is deze het hoogste orgaan in Nederland waaraan meningsverschillen in het openbaar vervoer kunnen worden voorgelegd.

Rover wil dat de vervoerder gedupeerde klanten hun geld terug geeft voor alle reizen die zij niet konden maken in de dagen dat de NS met een gehalveerde dienstregeling reed.

Sneeuwval

De spoorvervoerder besloot hiertoe wegens de hevige sneeuwval en ijzel. Hoewel de NS heeft aangegeven dat zij volgens haar eigen statuten in het geval van sneeuw geen restitutie hoeft te verlenen, roept Rover reizigers toch op formulieren met een verzoek hiertoe naar de NS te sturen.

Daarna kunnen gedupeerden de afwijzing naar Rover sturen om hun zaak bij de SER kracht bij te zetten.

Abonnementshouders

''Het is heel simpel: mensen hebben dagenlang betaald voor een dienst die de NS niet geleverd heeft'', stelt de zegsvrouw. ''Dan moet het geld worden teruggegeven, net als bij elk ander bedrijf.''

Het gaat niet alleen om de kopers van losse kaartjes, maar ook om de abonnementhouders. ''Die mensen betalen honderden euro's per maand en hebben hun kaart zes dagen niet kunnen gebruiken zoals het hoort.''

Goedmaakactie

Eerder liet Rover weten te spreken te zijn over het initiatief van de Nederlandse Spoorwegen om gedupeerden tegemoet te komen met een goedmaakactie. NS-abonnementhouders konden maandag en dinsdag gratis iemand mee laten reizen. Woensdag en donderdag kan iedereen reizen met veertig procent korting.

De NS kon dinsdagavond geen commentaar geven op de gang van Rover naar de SER.

Tip de redactie