Vuurwerkcampagne verdwijnt door bezuinigingen

AMSTERDAM - De jaarlijkse vuurwerkcampagne van de stichting Consument en Veiligheid verdwijnt over twee jaar, omdat het Rijk stopt met de financiering ervan. Dat heeft C. Meijer van de organisatie gezegd. Voor de komende twee campagnes wordt er nog subsidie beschikbaar gesteld. Vanaf de jaarwisseling 2005/2006 moet Nederland het waarschijnlijk zonder campagne stellen, aldus Meijer.

De campagnes vielen op door hun confronterende karakter met mensen die ledematen hadden verloren of littekens toonden door ongevallen met vuurwerk. De laatste jaren was dat wat minder.

Consument en veiligheid was de afgelopen drie jaar verantwoordelijk voor de spotjes die daarvoor door de stichting Ideƫle Reclame (SIRE) werden gedaan. Elk jaar kost dat ongeveer 1,5 miljoen euro. Daarvan betaalt het Rijk circa 300.000 euro, de rest komt (voornamelijk in natura) van het bedrijfsleven en andere instellingen.

Als de rijkssteun wegvalt, zal ook de rest van de steun verdwijnen, verwacht Meijer. Volgens hem vindt de overheid dat de vuurwerkbranche de campagne moet financieren.

Tip de redactie