Milieudefensie protesteert tegen ontbossing voor vlees

DEN HAAG - Milieudefensie begint voor de tweede keer een campagne voor de brulaap, capibara (neefje van de hamster) en de papegaai. Hun leefgebied in Zuid-Amerika wordt kleiner door oprukkende sojaplantages.

De oerwouden worden omgehakt voor goedkoop vlees. De supermarkt profiteert van veevoersoja die in ontboste gebieden wordt verbouwd, aldus de milieugroepering.

Vleesbakje

Die vroeg dinsdag bij de aandeelhoudersvergadering van Ahold aandacht voor dit probleem. Vanaf nu volgen onder meer radiospotjes en posters waarop de kop van een brulaap in een met plastic afgedekt vleesbakje is te zien.

Als hamsters verklede actievoerders informeren bij supermarkten het publiek over de capibara, een bedreigde soortgenoot.

Albert Heijn

De milieugroepering probeert vooral bezoekers van supermarktketen Albert Heijn ervan te weerhouden 'goedkoop' vlees te kopen. De keten was vorig jaar ook het mikpunt voor een vergelijkbare campagne.

Vaag

Toen dreigde het concern met juridische stappen, waarna de acties en spotjes op de radio werden opgeschort. Uiteindelijk gingen beide partijen om tafel. Die gesprekken leverden volgens Milieudefensie echter weinig op. "AH heeft alleen vage toezeggingen gedaan", zo zei een woordvoerder.

Duurzame vis

De groepering richt de pijlen vooral op AH, omdat hij de grootste is en een goede naam heeft op het gebied van duurzaam. Ze vindt dat de supermarkt meer verantwoord vlees en meer vleesvervangers moet verkopen. "Per 2010 ligt er in de supers alleen nog duurzame vis. Wat met vis kan, kan ook met vlees", aldus de woordvoerder.

Tip de redactie