Gebouwen KNMI ontruimd wegens koolmonoxide

DE BILT - Kortsluiting in een elektriciteitskabel net buiten het terrein van het KNMI in De Bilt was de oorzaak van de koolmonoxide die vrijdagmiddag vrijkwam in een kelder van het weerinstituut.

Dat heeft een woorvoerster van de gemeente vrijdagavond laten weten. De elektriciteitsleidingen zijn weer in orde.

De kortsluiting veroorzaakte een ondergronds brandje. Door een loze glasvezelkabel die naast de elektriciteitskabel lag en aangesloten was op de kelder van het KNMI, stroomden de brandlucht en de koolmonoxide het gebouw in.

Brandlucht

Medewerkers roken de brandlucht vrijdagmiddag even na half twee. Iedereen moest naar buiten.

Het weerinstituut heeft twee gebouwen, een oud en een nieuw. Op het moment van het brandje waren er ongeveer 320 mensen binnen.

Kelder

De brandweer constateerde een verhoogde concentratie koolmonoxide in de kelder. Er was geen gevaar voor de gezondheid.

Toen de leidingen weer dicht waren, kon iedereen weer naar binnen. Dat was kwart over drie.

De ontruiming had weinig invloed op het vergaren van meteorologische gegevens omdat ''veel processen die daarmee te maken hebben geautomatiseerd zijn'', aldus woordvoerder Cees Molenaars.

Tip de redactie