Gemeente schoot ernstig tekort bij aanleg Noord-Zuidlijn

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam heeft grote steken laten vallen toen 10 september voor de tweede keer panden aan de Vijzelgracht verzakten door de aanleg van de Noord-Zuidlijn.

Dat concludeert de Gemeentelijke Ombudsman Ulco van de Pol in een dinsdag verschenen rapport. Hij bestempelt het handelen van de hoofdstad als "onbehoorlijk".

Door de bouw van de nieuwe metroverbinding verzakten op 19 juni ook al gebouwen aan de Vijzelgracht. Daarover schreef de ombudsman eerder een vernietigend rapport.

Nu stelt hij dat Amsterdam ook rond het tweede incident ernstige fouten heeft gemaakt. Een daarvan is dat de gemeentelijke diensten volledig langs elkaar heen werkten.

Toen in een bouwput de lekkage ontstond die de verzakking veroorzaakte, dacht het projectbureau Noord-Zuidlijn er niet aan de dienst milieu en bouwtoezicht te waarschuwen. Die is juist verantwoordelijk voor het toezicht op de werkzaamheden.

Informatie

Verder was de informatievoorziening aan omwonenden bar slecht. Zij kregen bijvoorbeeld geen goede informatie over het onderzoek dat de gemeente liet uitvoeren naar de risico's van de bouw.

Toen ze door de verzakking hun huis uit moesten, was er urenlang nauwelijks sprake van fatsoenlijke opvang.

Toch ziet de Ombudsman ook enkele lichtpunten. De verantwoordelijke wethouders waren zich na de eerste verzakking veel meer met de werkzaamheden aan de Vijzelgracht gaan bemoeien. Dat was daarvoor nog onvoldoende het geval.

Wethouder

Verantwoordelijk wethouder Maarten van Poelgeest zei in een reactie zich te herkennen in de conclusies van de ombudsman. "Ik denk dat er een fair rapport op tafel ligt."

Volgens hem heeft de gemeente inmiddels de nodige maatregelen genomen om een nieuw fiasco te voorkomen. De dienst milieu en bouwtoezicht heeft een speciaal team voor de Noord-Zuidlijn aangesteld.

Het aantal medewerkers van de dienst dat zich met de metrolijn bezighoudt, is verdubbeld. Ook is een nieuw incidentenplan opgesteld waarin de opvang van omwonenden beter is geregeld.

Commissie

Het stadsbestuur heeft inmiddels de speciale commissie samengesteld die gaat onderzoeken hoe het nu verder moet met de Noord-Zuidlijn. Die staat onder leiding van oud-minister van Landbouw Cees Veerman. De commissie moet al in mei met advies komen.

Ondertussen begint ook de landelijke politiek zich met de Noord-Zuidlijn te bemoeien. De Tweede Kamer gaat een spoeddebat houden over de vele tegenvallers bij het megaproject.

CDA-Kamerlid Ger Koopmans wil van zijn partijgenoot minister Camiel Eurlings (Verkeer) weten wat de belastingbetaler er nog allemaal aan kwijt zal zijn.

Herrema

Vorige maand trad wethouder Tjeerd Herrema (Noord-Zuidlijn) nog af na de zoveelste tegenvaller bij de aanleg van de nieuwe metro. Hij moest opnieuw melden dat de kosten flink oplopen en de bouw langer gaat duren.

Tip de redactie