Ouder treintype ontspoort snel na botsing

DEN HAAG - Oudere stoptreinen, de zogeheten Mat'64 opvolger van de bekende Hondekop, blijken een relatief grote kans op ontsporing te hebben na een botsing met een auto of ander voertuig.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wil daarom snel van de NS horen wanneer deze treinen buiten dienst worden gesteld.

Met die boodschap kwam de IVW woensdag bij de publicatie van het onderzoeksrapport over een ongeval op een spooroverweg bij Coevorden in december 2007. Daar liep een trein uit de rails nadat de oplegger van een tractor was geraakt.

Risico

Door het ongeval raakte niemand gewond, maar volgens de IVW was er wel risico voor reizigers en omstanders. De trein kwam terecht in het plantsoen.

Behalve tot de NS richt de IVW zich ook tot spoorbeheerder ProRail. Die wordt verzocht te kijken of er bij overwegen een noodvoorziening kan komen waarmee de chauffeur van een in problemen geraakt voertuig de spoorbeheerder kan alarmeren.

Tractor

Bij Coevorden sloeg de motor van de tractor af, waardoor de oplegger met draadstaal op de overweg stond. Het lukt de bestuurder niet de tractor weer aan de praat te krijgen en toen hij besefte dat er een trein aankwam, verliet hij zijn voertuig.

In Nederland rijden nog 140 van deze oudere stoptreinen, vooral in het midden, oosten en zuiden van het land. Volgens de IVW betekent dat een halvering sinds de jaren tachtig. De meeste treinen zijn de afgelopen twee jaar uit dienst genomen.

Het treinstel was de opvolger van de Mat'54, een serie elektrische treinen die vanwege de kenmerkende neus in de volksmond ook bekendstaat als de Hondekop.

Tip de redactie