Stations Noord-Zuidlijn voor vele miljoenen gerepareerd

AMSTERDAM - Amsterdam hoopt met een grootscheepse reparatie verdere verzakkingen en lekkages aan de Noord-Zuidlijn tegen te gaan. Dat kost de stad tientallen miljoenen.

De nieuwe stations van de metrolijn aan de Vijzelgracht en het Rokin ondergaan de komende tijd zeer zorgvuldige herstelwerkzaamheden die tussen de 50 en 70 miljoen euro moeten gaan kosten.

Dat maakte de gemeente maandag bekend. Door lekkages in het station aan de Vijzelgracht verzakten op 19 juni en 10 september enkele monumentale panden. Uit onderzoek van Deltares is gebleken dat de zogeheten diepwanden van het station van een slechte kwaliteit zijn.

Rokin

De toezichthouder van het projectbureau Noord-Zuidlijn en de aannemer hebben de toestand van de plek waar de lekkage is ontstaan onderschat, aldus Deltares. Aangezien niet duidelijk is of het bij het Rokin veel beter is gesteld, komt ook dat station aan de beurt.

De reparatie behelst het waterdicht maken van alle voegen tussen de panelen van de diepwanden die nog niet zijn uitgegraven. Het gaat om meer dan honderd voegen per station. Wethouder Tjeerd Herrema (vervoer) zei dat deze ingrijpende maatregelen de minste risico's met zich meebrengen, waardoor lekkage in de toekomst wellicht kan worden voorkomen.

Overlast

Bewoners ondervinden zo weinig mogelijk overlast van de werkzaamheden, belooft de gemeente. De reparatie gebeurt namelijk in de bouwput. De voorbereidingen, waaronder het bevriezen van de grond en het behandelen van de voegen, kunnen als het aan het college ligt snel beginnen.

In het voorjaar valt pas een besluit of de stations verder mogen worden uitgegraven. Dan moet ook onder meer het monitoringssysteem, dat de panden langs het station in de gaten houdt, en de organisatie van het megaproject zelf zijn verbeterd.

Aankopen

In de begroting voor het herstelplan heeft de gemeente ook rekening gehouden met het aankopen van verzakte panden. Hierover vinden serieuze gesprekken plaats, aldus de wethouder.

Herrema benadrukte nogmaals dat stoppen met de aanleg van de metrolijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas moet verbinden, geen optie is. Dat zou volgens hem zelfs nog meer kosten met zich meebrengen. Over wie uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor de problemen op zich moet nemen, wilde hij zich nog niet uitlaten.

Tip de redactie