Pubers drinken veel meer dan ouders denken

Laatste update:  9 oktober 2008 20:13 info

DEN HAAG - Pubers drinken drie keer zo veel als hun ouders denken. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbosinstituut.

Foto:  ANP

Ouders hebben vaak een rooskleuriger beeld van het drankgebruik van hun kinderen. Naarmate de kinderen ouder worden, staan ouders alcoholgebruik ook vaker toe, ook bij kinderen onder de zestien jaar. Daarmee raken de ouders geleidelijk hun grip en zicht kwijt op het alcoholgebruik van hun kinderen.

Het onderzoek is donderdag in Den Haag aangeboden aan minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin). De aanbieding vormt tevens het begin van een regionale voorlichtingscampagne gericht op het vergroten van de kennis en het bewustzijn van ouders. De website uwkindenalcohol.nl speelt daarbij een belangrijke rol.

Schadelijk

Het onderzoek is vorig jaar uitgevoerd bij ruim vierduizend ouders en ruim 7500 leerlingen van het voortgezet onderwijs. Het is voor het eerst dat veel ouders voor een dergelijk onderzoek zijn benaderd.

Bijna alle ouders vinden ieder weekend vijf of meer drankjes schadelijk, maar niet meer dan 55 procent van de ouders vindt ieder weekend een tot twee drankjes al schadelijk.

Geen alcohol

Driekwart van de ouders van 12-jarige kinderen vindt dat jongeren onder de 16 jaar helemaal geen alcohol mogen drinken. Bij ouders van 15-jarigen vindt nog maar de helft dit nog.

Een meerderheid van de ouders vindt dat een kind jonger dan 16 jaar mag beginnen met alcohol proeven. Een derde van de ouders van kinderen onder de 16 jaar vindt zelfs dat kinderen voor het zestiende jaar met enige regelmaat alcohol mogen drinken.

Rouvoet

In een reactie stelde Rouvoet dat voorlichting aan ouders beter kan. Ook gemeenten kunnen volgens hem veel doen om drankgebruik onder jongeren terug te brengen. Zij mogen beperkt gaan experimenteren met verhoging van de leeftijdsgrens voor kopen van drank naar 18 jaar.

Avondklok

Ook komt er een wetswijziging die gemeenten in staat stelt om al te jonge stappers na een bepaald tijdstip toegang tot de disco te ontzeggen. Voor een landelijke sluitingstijd voelt het kabinet niet.

Een grote meerderheid van de Kamer is het daar mee eens, bleek donderdag tijdens overleg over dit voorstel van de Friese actiegroep Vroeg-Op-Stap.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gisteren

Songfestival

Joan Franka uitgeschakeld op songfestival

Banner NUjournaal Algemeen

Nieuws in beeld

Een overzicht van de meest bijzondere nieuwsfoto's.

Bekijk fotoserie (100)

Songfestival

Joan Franka staat zaterdag niet in de finale van het Eurovisiesongfestival in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan.

Lees verder en bekijk foto's

NUzakelijk column

'Een goed functionerende beurs is van groot belang voor ondernemers.'

Lees verder op NUzakelijk.nl

Quebec

Zo'n zevenhonderd mensen zijn woensdagavond gearresteerd tijdens een protest van studenten in de Canadese provincie Quebec.

Bekijk fotoserie (5)