Verdeeldheid over toekomst Eindhoven Airport

EINDHOVEN - De verdeeldheid over de toekomst van Eindhoven Airport duurt voort. De betrokken gemeenten, omwonenden, provincie en luchthavendirectie kwamen donderdagavond niet tot een gezamenlijk standpunt. Dat bleek na de bijeenkomst van het Gezamenlijk Luchthaven Omwonenden Beraad Eindhoven (Globe).

Inzet van het overleg was een nieuwe regionale overeenkomst waarin de openingstijden en aantal vluchten voor de luchthaven worden vastgelegd. Het moet de groei van Eindhoven Airport mogelijk maken en tegelijkertijd omwonenden en het milieu zoveel mogelijk ontzien.

Door de onenigheid dreigt nu een juridische strijd te ontbranden, met als directe inzet de komst van een thuishonk voor Ryanair. De Ierse prijsvechter wil graag toestellen stationeren op Eindhoven, maar stelt als eis dat de luchthaven minimaal 16 uur per dag open is en dat in de weekeinden langer gevlogen mag worden.

Globe

Globe lijkt na het beraad van gisteren uiteengevallen. De Belangengroep Omwonenden Welschap (BOW) en Brabantse Milieufederatie (BMF) staan lijnrecht tegenover de gemeenten Eindhoven, Veldhoven, Best, Oirschot en Eersel, de provincie Noord-Brabant en Eindhoven Airport.

BOW en BMF noemen de nieuwe overeenkomst, opgesteld door Globe-voorzitter Jan Eikema, 'boterzacht'. "Er is geen enkele garantie dat de luchthaven binnen de huidige geluidsnormen en milieuvoorschriften blijft opereren," aldus BOW-voorzitter Klaas Kopinga.

Mogelijkheden

BOW en BMF gaan daarom onderzoeken wat hun juridische mogelijkheden zijn om dit akkoord aan te vechten.

De vorige overeenkomst dateerde van het jaar 2000 maar bleek door de groei van Eindhoven Airport achterhaald. De grootste regionale luchthaven van Nederland telde afgelopen jaar 1,2 miljoen passagiers.

Tip de redactie