Ombudsman opent meldpunt medische missers

HILVERSUM - Stichting De Ombudsman begint een onderzoek naar de afhandeling van schadeclaims en klachten na een vermijdbare medische fout.

Slachtoffers van medische missers kunnen meewerken aan het onderzoek door op www.deombudsman.nl een enquête in te vullen.

Strijd

Volgens de Ombudsman laat de letselschaderegeling na medische fouten nog veel te wensen over. Vaak is het indienen van een klacht of schadeclaim het begin van een slopende en kostbare strijd over de schuldvraag.

Het komt zelfs voor dat de patiënt zijn eigen schadeclaim niet overleeft, aldus de stichting.

Onderzoeksrapport

Met het onderzoek gaat De Ombudsman alle knelpunten in kaart brengen. In 2003 bracht De Ombudsman al een kritisch onderzoeksrapport naar buiten over de letselschaderegeling bij verkeersongevallen en ongelukken op het werk.

Dit rapport is een aanjager geweest voor kwaliteitsverbetering in de letselschadebranche. Onder meer is er een 'Gedragscode behandeling letselschade' tot stand gekomen. Een aantal grote verzekeraars van medische aansprakelijkheid heeft deze gedragscode echter niet ondertekend.

Tip de redactie