‘Zo’n startupprijs is niet voor velen weggelegd’

Start-ups zorgen voor dynamiek en nieuwe impulsen op de markt. Daarom inventariseren relatiemanagers van ING geregeld wat voor beloften er zich in hun klantenbestand bevinden. Zoals Matthijs Otto, bedenker van een netwerktool voor zakenlunches, -diners en roundtables.

Otto werd onlangs door zijn bank uitgeroepen tot ING Starter van de Maand. Dat is een prijs die al door de bank sinds 2009 maandelijks wordt uitgereikt aan beloftevolle bedrijven. Wie door de vakjury uitverkoren wordt, krijgt gratis media exposure en een eervolle vermelding in een lijst die nu alweer ongeveer zestig bedrijfsnamen herbergt. Juryleden kijken onder meer of het businessplan van de starter deugt en of zijn aanbod zich onderscheidt op de markt. De competitie wordt steeds heviger, daar het aantal jeugdige starters sterk aan het toenemen is.

Geen stoelendans meer

Networktables, de start-up van Otto, voldeed onlangs aan het gevraagde profiel. Vlak voor de verkiezing ‘ING Starter van het Jaar 2014’ wist de jonge ondernemer tot zijn grote blijdschap de decemberprijs in de wacht te slepen. “Zo’n prijs is niet voor heel veel mensen weggelegd. Ik heb het voordeel dat ik financieel-economische studies heb gedaan, dat heeft me wel een beetje geholpen toen ik het businessplan schreef. Maar het blijft lastig, omdat het om je eigen bedrijf gaat. Gelukkig was de jury het daarnaast met me eens dat Networktables ook echt een probleem oplost.”

Met Networktables kunnen congresbezoekers vóór aanvang van een bijeenkomst bekijken wie er aan welke tafel zit en vervolgens bepalen waar ze willen aanschuiven. “Die optie is een hele geruststelling voor eventmanagers en congresorganisatoren”, weet Otto. “Zij worstelen al jarenlang bij elk diner met de vraag hoe ze de poppetjes naast elkaar zetten.” zegt Otto. “Dat gaat natuurlijk niet efficiënt en met een beetje pech zit iemand naast degene die hij nu juist niet wilt spreken. Met Networktables lossen we die pijn op. Als je online een vliegtuigstoel kan selecteren, moet hetzelfde toch kunnen met een netwerkstoel?”

Aanwinst

Networktables, sinds dit jaar actief, helpt zodoende bij het sluiten van deals en partnerships. Otto: “Dat zijn natuurlijk de belangrijkste doelen die evenementbezoekers nastreven. Maar er spelen ook andere intrinsieke wensen, zoals de behoefte om gewoon een leuke avond te hebben. Op elke conferentie staat het bol van de nieuwe ideeën, creativiteit en interessante mensen.”

In de techwereld, traditioneel de plek waar nieuwe tools als eerste opgepakt worden, zijn ze er in ieder geval al over uit: Networktables is een aanwinst. De organisatie achter Le Web, een grote startupconferenties in Parijs, heeft de oplossing in een mum van tijd omarmd. “Zij vormen voor mij een belangrijke klant”, zegt Otto. “Bij Le Web hebben we een Expert Room opgezet: bezoekers kregen de kans om bij bekende sprekers aan tafel te schuiven. Dat zorgt voor een extra dynamiek aan tafel.”

Starter van het Jaar

Mogelijk maakt Otto ook aanspraak op ING’s Starter van het Jaar-titel. Of hij tweemaal in de prijzen zal vallen, valt echter nog te bezien: iedere startende ondernemer opgericht na 2012 kan zich voor de jaarprijs kandidaat stellen. Eerst moet er weer gepitcht worden, vervolgens maakt de ING-jury een shortlist en daarna barst de verkiezingsstrijd los op Facebook. De winnaar van vorig jaar was Huren.nl.

ING heeft inmiddels de shortlist van kanshebbers gereed gemaakt. Welke dat zijn, maakt de bank maandag bekend. Daarna kunnen mensen stemmen via Facebook.

Markten veroveren is hét zakelijk blog waar op een praktische manier inzicht wordt gegeven hoe ondernemers hun (internationale) groei kunnen financieren en versnellen.
Tip de redactie