Zo laat je migraine niet je weekend verpesten

Ken je dat? Had je je zó verheugd op dat ene uitje, lig je op bed met migraine. Gordijnen dicht, lichten uit en vooral: thuisblijven.

Er is natuurlijk nooit een goed moment om een migraine-aanval te krijgen. Maar in het weekend? Dat is gewoon ronduit oneerlijk. Toch komt het vrij vaak voor: 1 op de 5 mensen zegt wel eens last van migraine of hoofdpijn te hebben en krijgt dat vaak in het weekend, zo blijkt uit onderzoek*.

Meer dan hoofdpijn

En aangezien een migraine-aanval meerdere uren tot zelfs meerdere dagen kan duren, is dat allesbehalve fijn. Voor veel mensen die last hebben van migraine, beperken de symptomen zich niet tot hoofdpijn. Ook misselijkheid, braken en overgevoeligheid voor licht en geluid komen er vaak bij kijken. En als de hoofdpijn voorbij is, voelen velen zich nog enkele dagen vermoeid en geprikkeld.

Wat de precieze oorzaak van migraine is, weet niemand. Maar het is wel bekend dat er bepaalde zaken zijn die een aanleiding kunnen vormen. Een maaltijd overslaan bijvoorbeeld, of te weinig - of juist te veel - slaap. Ook stress kan leiden tot migraine en bij vrouwen kunnen hormonale factoren, zoals menstruatie, menopauze en pilgebruik, van invloed zijn.

Tips

Om de kans op migraine in het weekend wat kleiner te maken, kun je de volgende dingen proberen. Houd bijvoorbeeld een regelmatig slaapritme aan: veel later naar bed en veel later opstaan dan doordeweeks kan migraine triggeren.

Probeer ook hetzelfde eetritme aan te houden; we weten allemaal dat het met alle weekendactiviteiten vaak moeilijker is om regelmatig te eten en juist makkelijker om ongezond te eten. En drink je doordeweeks veel koffie? Ga dan niet in het weekend terug naar nul, want ook van dat tekort aan cafeïne kun je hoofdpijn krijgen.

Migraineweek

Om meer bewustwording rondom deze migraine te creëren, vindt van 1 t/m 7 september 2016 de derde editie van de Migraine Week plaats. Dit jaar staat het doorbreken van het taboe rondom migraine centraal.

Als onderdeel van de Migraine Week opent op 1 en 2 september de Pop-up Migraine Shop haar deuren in de Amsterdamse Gerard Doustraat.

Wat je daar allemaal kan doen? Nou, door middel van een unieke Virtual Reality ervaring kun je een aantal symptomen van migraine ervaren, zodat je beter begrijpt hoe dat voelt voor die goede vriendin of je moeder die ermee worstelt. Ook kan je een migraine zelftest doen én een indringende expositie van de New Yorkse kunstenares Lorie Novak bewonderen.

Vecht terug met Excedrin

Wil je proberen grip te krijgen op migraine? Excedrin kan je wellicht helpen. Excedrin is een vrij verkrijgbaar geneesmiddel dat niet alleen de pijn verlicht, maar ook de bijbehorende symptomen tempert. En dat binnen 30 minuten**. Zo hoef je je hopelijk niet meer door migraine te laten tegenhouden.

* Migrainefonds: http://www.migrainefonds.nl/migraine/ Memo, Insight Tracker 2013  Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten: http://www.hoofdpijnpatienten.nl/soorten-hoofdpijn/migraine.html

**SPK (samenvatting van productkenmerken/bijsluiter Excedrin®, acetylsalicylzuur, paracetamol, cafeïne).  Excedrin is een geneesmiddel. Niet gebruiken bij kinderen <18 jaar, in geval van overgevoeligheid aan acetylsalicylzuur of andere niet-steroïdale anti-inflammatoire middelen, bij maagpatiënten, tijdens de zwangerschap, bij inname van >15 mg methotrexaat p/week. Lees voor gebruik de bijsluiter.

KOAG - nr. 309-0816-1357

Tip de redactie