SBS en RTL4 lang reclameloos tijdens 'ijsdansoorlog'

AMSTERDAM - SBS6 en RTL4 hebben tijdens het eerste rechtstreekse duel in de 'ijsdansoorlog', vrijdagavond, bewust ongeveer anderhalf uur lang gewacht met het uitzenden van het eerste reclameblok.

Volgens een woordvoerder van SBS maandag is het de eerste keer dat een programma zo lang reclameloos is uitgezonden op deze zender. De woordvoerder van RTL kan zich geen recent voorbeeld voor de geest halen waarbij zo lang geen reclameonderbreking is uitgezonden met hetzelfde doel.

Hangen

De beslissing om de commerciële boodschappen lang uit te stellen is al genomen in de week voor de uitzending, zeggen woordvoerders van beide zenders. "Hoe langer je de kijker 'kan meenemen', hoe groter de kans is dat ze blijven hangen.

Het effect is niet doorslaggevend, maar het kan net even een verschil maken, stelt SBS. Volgens beide zegslieden is het niet zo dat de zenders op elkaar 'gewacht' hebben met hun eerste onderbreking.

Kijkers

SBS6 heeft vrijdagavond met Sterren Dansen Op het IJs 271.000 meer kijkers getrokken dan Dancing on Ice van concurrent RTL4. Naar dit programma keken vrijdagavond 968.000 mensen. Sterren Dansen Op Het IJs trok 1.239.000 kijkers.

De 'oorlog' tussen RTL4 en SBS6 begon vrijdagavond met de eerste 'echte' uitzending van de vrijwel identieke schaatsprogramma's.

Tip de redactie