Albert Verlinde wil toneel populair maken

UTRECHT - Theaterproducent Albert Verlinde wil het toneel weer beter op de kaart zetten. ''Het wordt door het grote publiek niet gezien als hot, als leuk. In andere landen is dat anders.

Het zou me zoveel waard zijn als ook hier weer beseft wordt hoe lekker het is naar toneel te gaan en emotioneel je grenzen te verleggen'', zegt de producent.

Verlindes V&V Entertainment gaat daarom samenwerken met het Utrechtse gezelschap De Paardenkathedraal.

Vanaf volgende maand brengen ze om te beginnen in coproductie The Beauty Queen of Leenane van Martin McDonagh, in een regie van artistiek leider Jos Thie.

Moeilijk

V&V en Thie werkten al eerder samen bij de musical Doe Maar! ''Er wordt vaak gedacht dat toneel moeilijk is en zo wordt het ook wel vaak gebracht'', aldus Verlinde.

''We willen duidelijk maken dat toneel leuk is en dat er goeie mensen in die voorstellingen staan. Vanuit onze commerciële kant willen wij met marketing aan het grote publiek laten weten dat er zulke voorstellingen bestaan.''

Rijp

''Het publiek is er wel rijp voor'', schat Verlinde, verwijzend naar acteerprestaties op tv, die toch ook met belangstelling worden gadegeslagen.

Met een cast voor The Beauty Queen met onder anderen Nelly Frijda en Waldemar Torenstra moet het toch mogelijk zijn de mensen dan ook vanachter de buis te halen en naar het theater te lokken, hoopt hij.

Balans

Verlinde zoekt een balans tussen een knieval voor het grote publiek en het brengen van kwaliteitsrepertoire. ''De Beauty Queen is geen gemakkelijk stuk. Het grijpt je naar de strot.''

De samenwerking met het gesubsidieerde toneel heeft voor Albert Verlinde en zijn compagnon Roel Vente het voordeel dat ze nu eens niet zo snel hoeven te werken.

Komedies

''Wij zijn altijd van snel, snel, snel, niet langer repeteren, want anders is het niet betaalbaar. Verder willen we niet alleen komedies en filmtitels in het theater brengen.''


 

The beauty Queen of Leenane

Deel deze foto via:

Terug naar slideshow

Tip de redactie