Marco Borsato maakt documentaire

NOORDWIJKERHOUT - Zanger Marco Borsato werkt aan een documentaire over zijn inmiddels zeventienjarige carrière. Hij liet dat dinsdag weten bij de presentatie van de cd-box die zijn loopbaan in kaart brengt.

"Nu ik zo bezig ben met het graven in mijn verleden kwam ook het idee van een documentaire opzetten. Die zou eind volgend jaar af kunnen zijn", vertelt de 40-jarige zanger.

"Ik merkte dat, toen ik liedjes uitzocht voor de best off-collectie, er verschillende verhalen bij me opborrelden. Ik wil daar graag over praten voordat ik ze ben vergeten en daarom een documentaire maken."

De artiest hoopt dat de productie op termijn op televisie kan komen en via dvd's wordt verspreid. "Maar het wordt absoluut geen docusoap. Als ik alleen al aan dat woord denk krijg ik uitslag."

Cd-box

De cd-box, die inmiddels af is, komt op 2 november uit in een gelimiteerde oplage van 30.000 stuks. Ongeveer 3000 daarvan gaan naar winkels in België, waar de zanger ook zeer populair is. De box kost 100 euro, maar dan heeft de liefhebber ook wat.

De box heeft de omvang van een gemiddeld schilderij, met daarin vijf cd's. Verder bevat de box een canvasdoek van 50x50 centimeter, bedrukt met de hoesfoto. Dat zwart/witte doek kan als schilderij worden opgehangen. Fans herkennen die foto als de voorkant van de cd Luid En Duidelijk.

Mp3-speler

Verder beschikt de speciale uitgave ook over een voorbespeelde mp3-speler met alle songs die ook op de cd's staan. Borsato heeft er ook teksten op ingesproken over zijn carrière. Hij vertelt bijvoorbeeld hoe een bepaald liedje is ontstaan.

Een aparte cd is gewijd aan unieke opnamen. Dat schijfje herbergt bijvoorbeeld de Duitse versie van de hit Dromen Zijn Bedrog. "Toen dat nummer een hit was vond de platenmaatschappij dat ik ook in het buitenland moest doorbreken", legt Borsato uit.

"Daarom heb ik Die Meisten Träume Sind Betrug opgenomen. Die versie is nooit in Duitsland uitgebracht en daarom nu echt een collectors item. Of iemand het liedje ook echt wil horen is voor mij een vraag."

Innoveren

Volgens Borsato is de wijze van verpakken van de cd-collectie uniek. "Wereldwijd is dit nog nooit zo gebeurd. Ik wil altijd innoveren, dat blijkt ook wel uit mijn muziekkeuze. Als je geen trend volgt, maar er één probeert te zetten, pas dan heb je succes. Platenmaatschappijen zitten met hun handen in het haar wegens illegaal downloaden, maar je moet je product juist extra 'value' meegeven. Ondernemen is vooruit denken."

Marco Borsato presenteert cd-box

Deel deze foto via:

Terug naar slideshow

Tip de redactie