Jazzdrummer Max Roach overleden

AMSTERDAM - Jazzdrummer Max Roach, die met zijn ritmische innovaties en improvisaties gold als een van de uitvinders van de bebop-stijl, is woensdagavond na een lange ziekte in Manhattan overleden. Hij was 83. Een woordvoerder van Blue Note Records heeft dit donderdag meegedeeld.

Roach begon zijn carrière als drummer al op 16-jarige leeftijd, toen hij in 1940 drie avonden mocht invallen in de band van Duke Ellington. Zijn prestaties daar brachten hem naar het legendarische Minton's Playhouse in Harlem, waar hij samenspeelde met jazzgrootheden Charlie Parker en Dizzy Gillespie.

Ritmes

Wat Roach van andere drummers onderscheidde waren zijn razendsnelle handen en zijn talent om tegelijkertijd meerdere ritmes aan te houden. Daarmee dreef hij jazz voorbij de grenzen van de standaard vierkwartsmaat. Ook innovatief was zijn gebruik van de bekkens voor melodielijnen. Daarmee tilde hij de slagwerker van het niveau van een aangever van het ritme naar een artiest op de voorgrond, op gelijke voet met bijvoorbeeld de blazers.

In de jaren '40 en '50 speelde Roach bebop met het Charlie Parker Quintet en cool bop met het Miles Davis Capitol Orchestra. In 1952, het jaar dat hij van het conservatorium afstudeerde, richtte hij met bassist Charles Mingus het label Debut Records op, dat echter maar een kort leven beschoren was.

Dieptepunten

Andere dieptepunten in zijn carrière waren de dood van enkele van zijn vrienden, onder wie Parker, aan een heroïneverslaving en het auto-ongeluk in 1956 die aan de trompettist Clifford Brown het leven kostte.

Na zelf aan lagerwal te zijn geraakt, kwam hij er in de jaren '60 met hulp van zijn eerste vrouw, de zangeres Abbey Lincoln, weer bovenop. Hij begon zich in die tijd ook met politieke thema's bezig te houden, bijvoorbeeld zoals op zijn album voor de emancipatie van zwarte Amerikanen We insist! Max Roach's freedom now suite.

Pianola

Roach werd in 1924 geboren in de staat North Carolina. Vier jaar later zou zijn gezin naar een appartement in het New Yorkse Brooklyn verhuizen, waar de vorige bewoners een pianola hadden achtergelaten. Daarmee zette hij zijn eerste schreden in de muziek.

Maar hij raakte pas echt verslingerd toen hij bij het kerkkoor de kleine trom begon te bespelen. Later kreeg hij zijn eerste echte drumstel van zijn vader, wat er toe leidde dat hij al professioneel drumde nog voordat hij van de middelbare school kwam.

Tip de redactie