'Bevrijd ons van de Fransen en de Duitsers'

‘Bestuurders en andere volwassenen praten vaak genoeg over onderwijsverbeteringen. Maar hoe denk jíj, de scholier, dat het onderwijs beter kan?’ Die vraag stelde jongerenkrant 7Days onlangs aan Nederlandse tieners. Hieronder het voorstel van Coen (17).

'Ik ben een grote bèta op het vwo, met onder andere wiskunde D in mijn pakket. Helaas ben ik enorm slecht in talen. Tot mijn verbazing ben je op het vwo nog steeds verplicht om een tweede vreemde taal te kiezen (tenzij je dyslexie hebt). Hierdoor is een aantal mensen uit mijn klas vorig jaar blijven zitten. En hoewel ze zo hun best doen, halen ze nog steeds onvoldoendes voor Frans of Duits.

Wiskunde voor groep acht

Om dit te stoppen, is er voor hen maar één optie: voor alle vakken een acht gemiddeld komen te staan zodat er misschien gebruik kan worden gemaakt van de optie om Frans te laten vallen. Dit moet toch anders kunnen?

Wanneer je slecht bent in de bètavakken, kun je die allemaal laten vallen en een ‘pretpakket’ kiezen met drie talen, cultuur en wiskunde C. Of, zoals mijn wiskundedocent het noemt: 'wiskunde voor groep acht'.

Waarom is er geen versimpelde tweede moderne vreemde taal mogelijk voor bèta-leerlingen?

Geen dyslexie, geen technische studie

Of nog beter: waarom kunnen we niet helemaal stoppen met die tweede taal? Voor mij zou het waarschijnlijk te laat zijn, maar het kan andere leerlingen wel helpen. Bovendien is het is toch zonde dat veel bètatalenten niet naar een technische universiteit kunnen omdat ze géén dyslexie hebben?

Zo zit er bij wiskunde D iemand bij mij in de klas die gewoon meedoet op ons niveau. Hij doet verder alleen havo omdat hij die tweede vreemde taal niet aankan. Vervolgens vindt de overheid het ook nog raar dat er in verhouding weinig jongeren een technische universitaire studie doen. Ik kan wel raden waarom dat zo is.

Eindig op havoniveau

De oplossing is dus mijns inziens heel simpel: óf er komt een vak Frans/Duits A dat het niveau van 3-vwo aanhoudt tot en met het eindexamen, met misschien wat extra grammatica zodat je eindigt op havo-examenniveau. Of je hoeft - als je wiskunde D kiest - geen moderne vreemde taal meer te leren.

Want als we nu eerlijk zijn: hoeveel Frans of Duits heb je nodig op een Engelstalige studie die je vervolgens naar een Engelstalige branche brengt waarbij al het werk in het Engels gaat? Volgens mij niet heel veel. Dus haal de bètawereld uit het slop en hang Frans aan de strop!'

Ga voor meer voorstellen van scholieren naar www.sevendays.nl/schoolplan. Hier kunnen jongeren ook hun eigen plan insturen.

Tip de redactie